Životní styl

Češi tloustnou čím dál víc

Máme se lépe = tloustneme. Za tuto jednoduchou rovnici prý může vzrůstající životní úroveň. Na vině je samozřejmě i nedostatek pohybu. Nezdravý životní styl, který jsme si v posledních letech osvojili, tomu jen nahrává. Stále méně chodíme a čím dál častěji jezdíme autem, nesportujeme, fyzicky pracujeme méně než předchozí generace, díky nadbytku jídla se přejídáme. Jako by národ zlenivěl a pohyboval se jen mezi sporákem a televizní obrazovkou.
velký zadek
Za posledních třicet let doznala změny i skladba našeho jídelníčku, a to nejen proto, že máme k dispozici širokou nabídku potravinových produktů, ale jsme ovlivněni i reklamou a řadou televizních kuchařských show. Přestože jsme do svého jídelníčku zařadili ryby a různé druhy libového masa, zeleninu a ovoce, kilogramů nám paradoxně přibývá. Dopřáváme si totiž více jídla, než je naše skutečná potřeba, a ještě ho hojně zaléváme oblíbeným pivem. V kombinaci s minimální nebo dokonce nulovou fyzickou aktivitou nemůže být výsledkem nic jiného než alarmující výsledky statistických průzkumů. 
Nezdravé návyky, a to jak stravovací, tak pohybové, získáváme už v dětství. Průzkumy ukazují, že ti, kdo v mládí sportovali a vypěstovali si vztah k pravidelnému pohybu, vykazují v dospělosti menší sklon k nadváze. Světová zdravotnická organizace doporučuje minimálně 3 hodiny pohybu týdně, což v praxi znamená, že stačí zhruba 30 minut intenzivní fyzické aktivity denně, aby váš organizmus spálil přebytečné tuky. To nesplňuje ani polovina Čechů.  
píchání inzulinu
Sportovní nebo rekreační aktivita nebo také svižná chůze by měla být samozřejmou součástí vašeho denního režimu. Důležitá je i pravidelnost v jídle. Denní energetický příjem by měl být rozdělen do pěti menších dávek včetně snídaně, a ne na dvě velká jídla denně. Pokud ještě omezíte konzumaci slazených nápojů, ale třeba také pití piva, máte vyhráno. Obezita vás neohrozí.
Nadváha totiž není jen estetickou potíží jednotlivce, ale zdravotním problémem společnosti. Léčba chronických onemocnění, jako je cukrovka, hypertenze a s ní spojené riziko infarktu a mrtvice, u jejichž zrodu stojí právě obezita, je celospolečensky nákladnou záležitostí.
Prospěla by i větší propagace pohybu, například na televizních obrazovkách. Jak je vidět, na naše tělesné proporce mají masívní vliv denně zařazované pořady o vaření či reklamou podněcované grilovací nebo pivní party.  Jistě by si našla své příznivce i pravidelná chvilka cvičení, ať už v rytmu nebo bez něj.

Ohodnoťte příspěvek